דפים

יום שלישי, 15 במרץ 2011

הדרך לדיור בהישג יד רצופה בכוונות טובות \ שרי קורניש

המאמר פורסם לראשונה באתר TheMarker 

המושג "דיור בהישג יד" הוא מושג חברתי במהותו, שמתקבע והולך כתפישה שעיקרה דיור לצעירים. אלא שיש להרחיב את היריעה. על ההגדרה להתייחס גם לצרכים של קבוצות אוכלוסייה נוספות, אשר ידן אינה משגת לרכוש או לשכור דיור הולם, ולחשיבות הרבה שביצירת אזורי מגורים המשלבים משקי בית בעלי רקע ורמת הכנסה מגוונים באותם מתחמים ואף באותם מבנים, אלה לצד אלה.

קשה להפריז בחשיבותו של הדיור כזכות בסיסית וכצורך אנושי וחברתי. דיור הולם וסביבת מגורים נאותה משפיעים באופן ניכר על מרחב האפשרויות וההזדמנויות של התושבים ומשליכים על מידת נגישותם לתשתיות ולשירותים ראויים כמו חינוך, בריאות ותעסוקה. למדיניות דיור יש גם השלכות מרחיקות לכת על פניה של העיר, ולמעשה על החברה כולה. בכוחה להעצים פערים חברתיים או לצמצמם, למנוע התהוותם של ריכוזי עוני או להנציחם.

יום חמישי, 10 במרץ 2011

וד"ל או מחדל? על התוכנית החדשה של ראש הממשלה להאצת הבנייה למגורים / גיל גן-מור

שוב הדיור בראש הכותרות, שוב נשלפת תוכנית חירום ושוב מבקשים לכפות אותה בבהילות, בלי לשתף את הציבור, את האקדמיה ואת החברה האזרחית, וכרגיל - התוכנית הזאת מעוררת מהומה והתנגדות. השם מדליק - ועדות דיור לאומיות או בקיצור וד"ל.

צודק ראש הממשלה כי קיים פער ממשי ומצטבר של 50 אלף יח"ד, בין המלאי הקיים לבין צרכי האוכלוסייה, והוא מהווה את אחת הסיבות לעליית מחירי הדיור. צעדים אחרים שננקטו עד כה, כמו חילוץ תוכניות תקועות או הגברת השיווקים הם חשובים. עם זאת, שוב התוכנית כושלת בנקודה המהותית: היא מתייחסת רק להגדלת היצע הדיור ולא לסוג הדיור, מחירו וההשלכותיו החברתיות-מרחביות - דבר שצריך להתברר במסגרת הליכי התכנון.


הצעת המחליטים מובאת כאן כשירות לציבור ולהגברת השקיפות. לקריאה מיטבית לחצו על full

יום רביעי, 9 במרץ 2011

הניסיון להוזיל את מחירי הדיור עולה לנו ביוקר \ רויטל ברילנשטיין

המאמר פורסם לראשונה באתר YNET

כחלק מהמדיניות הממשלתית להרחיב את היצע הדיור ולהוזיל את מחירי הדיור, התקבלו לאחרונה מספר החלטות של מועצת מקרקעי ישראל, אשר נועדו לתמרץ את הרשויות המקומיות לקדם בנייה חדשה למגורים. במקביל להגדלת היצע הדירות היה נראה כי מינהל מקרקעי ישראל מכיר בחשיבות הקצאת חלק מהדירות החדשות לאוכלוסיות מהמעמד הבינוני והנמוך, שכיום שוק הדיור לא מציע להן פתרונות מתאימים.
במסגרת ישיבת המועצה האחרונה הוצע אף כי בתמורה לסיוע של המינהל בשיקום תשתיות ישנות יתחייבו הרשויות המקומיות להקצות חלק מהדירות לפרויקטים של דיור בר השגה.אולם כוונות לחוד ויישומן לחוד. באחרונה, החליט המינהל לצאת עם מכרזים בטירת הכרמל, הכוללים תשלום למינהל עבור "ישן מול חדש" (שדרוג תשתיות בשכונות הותיקות), אשר מטבע הדברים כוללים עלויות נוספות.
למרבה הצער, מכרזים אלה לא כללו גם התניה, לפיה הרשויות יידרשו להקצות דיור בר השגה. כך יוצא, שהיזמים שיזכו במכרזים לא מחויבים להקצות חלק מהדירות לדיור בר השגה, בתמורה לסיועו של המינהל בעלויות הפיתוח של התשתיות הוותיקות ואין פלא כי בסופו של דבר, פעולות אלה יגרמו למחירי הדירות הגבוהים רק להאמיר עוד יותר. משכך, הקואליציה לקידום דיור בהישג יד פנתה בימים האחרונים, למנהל מינהל מקרקעי ישראל מר ירון ביבי בבקשה לעצור את המכרזים.

יום שני, 7 במרץ 2011

הקואליציה: חוות הדעת המתנגדת לקידום תוכניות הכוללות דיור בר השגה הינה מוטעית

ביום 23.2.11 שלחה הקואליציה לקידום דיור בהישג יד מכתב ליועמ"ש משרד הפנים, יהודה זמרת, ולמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שרית דנה. במכתב חווינו דעתנו כי חוות דעתם אשר דרשה ממוסדות התכנון לעצור תוכניות הכוללות דיור בר השגה הינה מוטעית.

לעמדתנו - דיור בר השגה הוא נושא תכנוני מובהק וכי בחוק ישנה סמכות לקדם דיור בר השגה בתוכניות ואף חובה לעשות זאת. כמו כן טענו כי במסגרת זאת, רשאי מוסד התכנון להגביל את השימוש בקניין לצורך קידום דיור בר השגה, בדומה להגבלות אחרות, וכי מותר למוסד תכנון לייעד את המגורים לקבוצת יעד מוגדרת, ובמיוחד לאוכלוסיה מעוטת הכנסה, כאשר הדבר נדרש מבחינה תכנונית ועומד בעקרונות השוויון.

לצפייה מיטבית לחצו על full


יום ראשון, 6 במרץ 2011

האם מכרזי המינהל מייקרים את מחירי הדיור?

הקואליציה פנתה למנהל מינהל מקרקעי ישראל, מר ירון ביבי, בבקשה לעצור את המכרזים הכוללים תשלום למינהל עבור "ישן מול חדש" (שדרוג תשתיות בשכונות ותיקות). הקואליציה טענה כי ראוי שחלק מהדירות החדשות יוקצו לאוכלוסיות המודרות כיום משוק הדיור, וכי יובטחו אזורי מגורים בהם תמהיל חברתי ואוכלוסיה הטרוגנית מבחינת הכנסה. בנוסף, טענה הקואליציה כי הוצאת מכרזים ללא התניה שחלק מהדירות יוקצו לדיור בר השגה, למעשה סותמת את הגולל לשווק חלק מהדירות לצרכי דיור בר השגה.

לקריאה מיטבית לחצו על full

אפקט הדומינו - ג'נטריפיקציה ודיור בר-השגה בניו יורק

הגיע לידנו הסרטון הזה המתאר פרויקט חדש המתעד את תהליכי הג'נטריפיקציה בוויליאמסבורג, ניו-יורק ואת המאבק של התושבים הותיקים נגד עליית מחירי הנדל"ן ובעד דיור בר-השגה. הסרטון מזכיר מאוד תהליכים דומים שמתרחשים בישראל. בין היתר, כיצד יזמים ופוליטיקאים למדו להשתמש בשיח על דיור בר-השגה כדי לקדם פרויקטים שלחלוטין אינם ברי השגה לאוכלוסיה שזקוקה לסיוע בדיור.

הקואליציה לקידום דיור בהישג יד נמצאת במקום הזה זמן רב. מצד אחד, אנו מנסים לקדם את התחום של דיור בר-השגה אך מאידך - עלינו לעמוד על המשמר כדי שהביטוי הזה לא ישמש עלה תאנה בלבד אלא מענה אמיתי לאוכלוסיה עם הכנסה נמוכה ובינונית-נמוכה, וזאת כדי לשמור על שכונות בתמהיל חברתי ולא לדחוק אוכלוסיה מעוטת הכנסה לריכוזי עוני.

בהחלט מומלץ לראות את הסרטון הזה.

The Domino Effect (Trailer) from The Domino Effect on Vimeo.