דפים

יום שני, 29 בנובמבר 2010

מעקב חברי הכנסת - דיור ציבורי וועדות קבלה

כמובטח, נעקוב אחר יוזמות החקיקה השונות בכנסת הנוכחית.

דיור ציבורי


מחר, 30.11.10, תקיים ועדת הכספים דיון בהצעת הממשלה להקפיא את יישום חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה) עד לשנת 2016. החוק אמור היה להיכנס לתוקף בתחילת ינואר הקרוב. האגודה לזכויות האזרח מתנגדת להצעה ושלחה על כך מכתב ליו"ר הוועדה. במכתב נטען כי מצב הדיור הציבורי כיום הוא בכי רע, והוא נובע בראש ובראשונה מהזנחה מכוונת של מפעל זה, והיעדר כל רצון לחדש ולרענן את מאגר הדירות. מצב זה לא ישתנה גם אם לא תימכר ולו דירה אחת נוספת. כבר היום צרכי האוכלוסייה בישראל אינם מקבלים מענה במסגרת הדיור הציבורי. במאגר היום ישנן פחות מ-66,000 דירות. התורים ממושכים מאוד. ישנו מחסור חריף של דירות בכל אזור המרכז וירושלים. אנשים אינם יכולים להחליף את דירתם בהתאם לצרכים בסיסיים. הקריטריונים לזכאות צומצמו בצורה חדה וכיום כוללים רק משפחות עם 3 ילדים ומעלה ונכים המרותקים לכיסאות גלגלים בלבד. בנוסף, לפי דוח מבקר המדינה ממאי 2010, מצבן הפיזי של הדירות ירוד, ובחלקן מפגעים העלולים לסכן חיי אדם, שאינם מתוקנים.

לדברי האגודה לזכויות האזרח, ביטול חוק הדיור הציבורי לא יפתור את הבעיות אלא יחריפן. ביטול זכות הרכישה תמנע צמצום נוסף במספר הדירות, אולם תפגע בתכלית הנוספת של החוק – צמצום הפערים החברתיים וצדק חלוקתי. מכירת דירות הדיור הציבורי למי שגר בהן שנים רבות הוא כיום אחד המנגנונים היחידים באמצעותם משפחות מעוטות אמצעים יכולות לרכוש דירה במחיר שנחשב "בהישג יד". מאחר ורכישת הדירה, כאמור, הינה כלי חיוני לניעות חברתית ולצמצום פערים חברתיים, הרי שהחלטת הממשלה תביא להגדלת הפערים החברתיים ולהנצחת האפליה ההיסטורית שנגרמה בעיקר ליוצאי ארצות אפריקה ואסיה וצאצאיהם. ביטול זכות הרכישה אינה אלא ניסיון לתיקון עוול בעוול. אלא שכאמור, גם ביטול זכות הרכישה לא תפתור את הבעיות הקשות מהן סובל הדיור הציבורי וללא חידוש המאגר הוא ימשיך וידרדר. יתר על כן, קיים חשש כי במקום שהדירות יימכרו לדיירים בהנחה, הן יימכרו למרבה במחיר בשוק הפרטי, כך שהליך ההפרטה יימשך, רק באפיקים גרועים יותר מבחינה חברתית. יתר על כן, ביטול החוק ישחרר את הממשלה מהחובה המשפטית לבנות יחידות דיור ציבורי חדשות.

לאור זאת קוראת האגודה לוועדה להתנגד להצעה להקפיא את יישום חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה) ותחת זאת, לפעול לקידום מדיניות דיור ראויה וטובה שתציע פתרונות וכלים לקידום הזכות לדיור והזכות לשוויון, לעידוד דיור בר-השגה בתמהיל חברתי מגוון שימנע ריכוזי עוני ודחיקת אוכלוסיות מוחלשות, ולהגנה על זכויותיהם של דיירי הדיור הציבורי הוותיקים.


בנוסף לדיון על הדיור הציבורי, תידון ועדת הכספים בתקציב משרד הבינוי והשיכון. נעקוב ונדווח.

חוק ועדות קבלה בישובים


החוק נועד לחייב כל אחד ואחת מאיתנו שירצה לגור באחת ממאות הישובים הקהילתיים ושכונות ההרחבה לעבור ועדת קבלה, שתוסמך לסנן אותנו על בסיס קריטריונים עמומים כמו התאמה למרקם חברתי תרבותי או לחיים בקהילה - קודים ידועים להדרה של מיעוטים. להרחבה ראו את חוות הדעת של האגודה לזכויות האזרח.


החוק אמור היה לעלות היום לקריאה שניה ושלישית אך כתוצאה של המאבק הציבורי ושל הביקורת המקצועית שהוטחה בחוק, החליט יו"ר הכנסת להוריד את החוק מסדר היום עד להודעה חדשה כדי להכניס בו תיקונים. יש לברך את יו"ר הכנסת על מהלך זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה