דפים

יום רביעי, 12 במאי 2010

ארגונים חברתיים: לייעד את נכסי רשות הפיתוח לדיור בר-השגה במקום למכור אותם למרבה במחיר

ארגונים חברתיים תובעים משר השיכון ומראש הממשלה להפסיק את מכירת נכסי רשות הפיתוח ליזמים פרטיים ולייעד המבנים לדיור בר השגה לצעירים ולאוכלוסיות מוחלשות.

"על רקע המצוקה ההולכת וגואה בדיור בישראל והצורך בנקיטת צעדים חדשניים לגיבוש פתרונות בתחום, שתתחשב במגבלות הכלכליות והתקציביות של משרדי הממשלה האמונים על הנושא, אנו תובעים להורות על הפסקה מיידית של מכירת נכסי רשות הפיתוח לגורמים פרטיים עד להכנת תכנית על ידי משרד השיכון שתייעד, לפחות, חלק מנכסים אלו למטרות חברתיות ובמיוחד לצורך מתן פתרונות דיור לאוכלוסיות מוחלשות וזוגות צעירים".

ציטוט זה נלקח ממכתב, שנשלח לשר הבינוי והשיכון ע"י עו"ד רונית הרמתי-אלפרן ועו"ד שרון הורנשטיין מהקליניקה לזכויות אדם בחברה מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, בשמם ובשם המעבדה לתכנון עם הקהילה, המרכז לחקר העיר והאיזור בטכניון ועמותת "ידיד"- מרכזי זכויות בקהילה.

במכתב נטען כי המצב הנוכחי גורם לכך שמתבצעת מכירה כוללת של נכסים אלה ליזמים פרטיים וזאת על חשבון זכויותיהן של משפחות המתגוררות בחלק מהנכסים או כאלה שממתינים היום לדיור ציבורי. הארגונים סבורים כי יש לאפשר לרשויות המקומיות לנצל נכסים אלו לשם מחוסרי דיור מקומיים, תוך לימוד מדגמים חדשים בעולם של שיתוף פעולה עם המגזר העסקי והמגזר ללא מטרות רווח.

עוד צויין במכתב, כי "על אף ההכרה של הגופים האמונים על השיכון בישראל בחובתם ליזום פיתרון כולל לבעיית הדיור הציבורי והדיור בהישג יד, מוצאים, חדשות לבקרים, מכרזים לרכישת נכסי רשות הפיתוח, ומלאי הדירות הולך ומידלדל. על מנת שלתוכנית המוצעת יהא סיכוי להתממש, יש למשוך את המכרזים התלויים ועומדים בהווה, למעט הליכי מכירה לדיירים בנכסים אלו, עד שיינתן סיכוי למימוש תוכנית חברתית על ידי משרד השיכון. אם לא תיעצר המכירה בשלב זה, ייווצר מצב שבו לא יהיו נכסים שעליהם תיושם התכנית החדשה."

הארגונים מדגישים כי נכסי רשות הפיתוח הם בבחינת "הון חברתי" – נכסים שהם פוטנציאל יחידות דיור שאינם שייכים לגוף פרטי. כיום, נכסי רשות הפיתוח מוצעים במכרזים לרכישה על פי החלטות ממ"י. מרבית הדיירים המתגוררים בנכסים אינם יכולים לרכוש נכסים אלו והמכרזים מופנים למגזר היזמות הפרטית. לדעת הארגונים, מעבר רשות הפיתוח לידי משרד השיכון מהווה חלון הזדמנויות לתכנן ייעוד חברתי לחלק מנכסים אלו, באופן שייצר מאגר נוסף של דיור בהישג יד ויהיה בידו לתת מענה לחלק ממצוקת הדיור. המשך מכירתם של נכסים אלו ללא תכנון מקדמי יסתום את הגולל על אפשרות אחרונה זו.

הארגונים מציינים כי תביעתם עולה בקנה אחד עם תיקון 7 לחוק רשות מקרקעי ישראל, הקובע כי הרשות תפעל ל"הקצאת קרקעות למטרות מגורים, דיור בר-השגה, דיור ציבורי, תעסוקה, שטחים פתוחים ולמטרות אחרות, במקומות ובהיקפים הנדרשים על פי צורכי המשק, החברה והסביבה, לרבות צרכים עתידיים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה