דפים

יום רביעי, 30 בספטמבר 2009

איתן סורוקה, יו"ר קרדן נדל"ן - דווקא בעד דיור בר-השגה / עו"ד גיל גן-מור

נראה שלאחרונה מישהו בדה-מרקר החליט לערוך תחרות בין בכירים בענף הנדל"ן – מי ינפק את הכותרת המוצלחת ביותר נגד דיור בר-השגה. אחרי הראיון עם עו"ד עופר טויסטר ואחרי הראיון עם ד"ר יאיר דוכין, שניפקו כותרות נאות, הגיע תורו של מר איתן סורוקה. "רק פרוטקציונרים ייהנו מדיור בר-השגה" זעקה הכותרת.

האמת שבתור מי ששותף לקואליציה שמנסה לקדם דיור בהישג יד בישראל אין לי אלא לשמוח על השיח הציבורי המתעורר בנושא, ואני קורא לדה-מרקר להמשיך בתחרות. מה עם נחמיה שטרסלר?

אבל ברצינות. קראתי את הראיון עם איתן סורוקה ויש לי הפתעה בשבילכם – איתן סורוקה ממש לא נגד הרעיון של דיור בהישג יד, והוא אפילו תומך בו במידה מסוימת. "הבעיה היא שצריך פתרונות סבירים לכל סוג של אוכלוסייה, וזה לא קיים כיום. אני לא רואה אסון אם שכונה מסוימת הצליחה ורמת החיים בה עלתה וגם המחירים. אבל בשביל אלה שאין להם צריך פתרון חלופי בשכונה אחרת, וכיום יש מחסור בחלופות טובות", אומר סורוקה. צריך פתרון לכולם. השוק לא מספק פתרון לכולם. צריך חלופה טובה. נשמע כמו משהו שאפשר להסכים עליו.

למשל, הוא אומר, בנתניה לא ניתן לבנות דירת שלושה חדרים כי העירייה לא מאפשרת. "מישהו אומר להם משהו? מישהו אומר להם תרדו מהעצים? אחר כך מתפלאים שהמחירים לא יורדים", הוא שואל. אחד הכלים לקידום דיור בהישג יד הוא זיהוי והסרת חסמים תכנוניים שמדירים אוכלוסיות מסוימות, כמו גודל דירות. לפי הראיון- איתן סורוקה דווקא תומך נלהב בכלי הזה.

אז למה בכל זאת מתייחסת הכותרת האדומה על הפרוטקציונרים? לאחד מהכלים הרבים לקידום דיור בהישג יד, כלי שנעשה בו שימוש הולך וגדל בעולם – הקצאה של אחוז מסוים מהדירות בבניה חדשה לטובת משקי בית בעלי הכנסה בינונית ונמוכה, שאחרת מודרים בשל מחירי השוק (בישראל כשאומרים דיור בר-השגה מתכוונים בדר"כ בטעות רק לכלי הזה). ההקצאה נעשית למכירה או להשכרה, עם הגבלות שמונעות שימוש בהטבה למען הפקת רווחים מהירים, כאשר עלות הדיור מתחשבת בהכנסת משק הבית.

ברוב המדינות הדבר נעשה באמצעות מנגנון ציבורי או מלכ"רים, שאמונים על ניהול הדירות שהוקצו לכך והקצאתם לזכאים, לפי קריטריונים, בדומה לדיור ציבורי. כלי זה הוא חשוב, אך בקרב חלק מהעוסקים בנושא הוא מעורר חשש לשחיתות. החשש הוא לגיטימי ומותר לאיתן סורוקה להביע אותו, אבל בטח שזה לא הופך את הרעיון ל"שטות מוחלטת", ובטח שלא ניתן לקבוע בצורה פסקנית שרק פרוטקציונרים ייהנו מההטבה. אני בטוח שאם איתן סרוקה יתגייס לטובת העניין, ויראה איך התגברו על החשש במדינות אחרות, נצליח למצוא מנגנון שיהיה גם פשוט וגם שקוף, כדי להימנע מהחשש לשחיתות ולקדם את המטרה החשובה של "פתרונות סבירים לכל סוג של אוכלוסייה".

תגובה 1: