דפים

יום שלישי, 18 באוגוסט 2009

למה עו"ד עופר טויסטר נגד דיור בהישג יד ולמה הוא טועה / עו"ד גיל גן-מור


עו"ד עופר טויסטר, מעוה"ד הבולטים בארץ בתחום התכנון והבניה, התראיין לפני כמה שבועות לדה מרקר וטען כי הוא מתנגד להתערבות בשוק הדיור החופשי ולדיור בהישג יד בפרט.

"בדרך כלל, כשהרגולטור מתערב בשוק - לא יוצא מזה שום דבר טוב", הוא אומר. "לפעמים השוק החופשי הוא רגולטור מספיק טוב, ואפשר לראות את זה במדינות בארה"ב שבהן אין כלל הגבלות על הבנייה, ובכל זאת לא בונים שם אינסוף דירות".

ד"ר גילת בן שטרית פירסמה בבלוג זה נתונים המסבירים היטב מדוע שוק הדיור בישראל נכשל בתור רגולטור ואינו מצליח לספק דיור נאות לכל שכבות האוכלוסייה, אך במיוחד לכדה את עיני ההשוואה לארה"ב.

טויסטר בוודאי מכיר את פסקי הדין החשובים של בית המשפט העליון של מדינת ניו ג'רזי בעניין Mount Laurel שבו נקבע העיקרון לפיו מוטל על הרשויות לחייב גם בנייה בהיקף הולם "fair share" עבור משקי בית בעלי הכנסה נמוכה ובינונית? טויסטר ודאי יודע, כי תוכניות לדיור בהישג יד נדרשות או מתומרצות ברבות מהמדינות בארה"ב, לרבות מרילנד, ניו המפשייר, ניו יורק, קליפורניה מסצ'וסטס ומדינות רבות אחרות. ההשוואה לארה"ב רק מחזקת את הדרישה לדיור בהישג יד בישראל.

"200 משפחות יקבלו דירות מוזלות ו-5,000 אחרות יישארו ממורמרות. זה לא פתרון מאסיווי, זה עלה תאנה", חושש טויסטר.

החשש שלו מוצדק. עו"ד אורה בלום כתבה בבלוג זה, שלפעמים השימוש במונח דיור בהישג יד הוא עלה תאנה. אבל אין זה אומר שלא צריך להתערב בשוק, אלא ההיפך. צריך לדאוג לכך שדיור בהישג יד יהיה חלק אינטגראלי מכל הליך תכנוני, מכל פרויקט בניה חדש, צריך לדאוג לגיוון בסוגי הדירות וגודלן, כך שיתאימו גם למשפחות בעלות הכנסה בינונית ונמוכה וצריך לעשות את זה דרך קבע. אם העניין כולו יסתכם בכמה פרויקטים מיוחצ"נים בכמה רשויות מקומית, לא עשינו דבר. אז באמת יהיה מדובר בעלה תאנה.

טויסטר מציע פתרון אחר: "סבסוד לרוחב". לדבריו, "צריך לשפר שכונות זולות יותר, בדרום ובמזרח תל אביב. אפשר להעלות את רמת השירות, החינוך, התרבות והבריאות, לבנות מבנים ציבוריים של טיפת חלב, קופות חולים, גנים, בתי ספר וגנים ציבוריים. כל אלה יכולים להשביח אזור שהוא זול למגורים ולתמוך בכל האוכלוסייה, במקום בבודדים."

נשמע טוב, לא? אבל מה שמתאר טויסטר זה כמעט המובן מאליו. היעלה על הדעת שבשכונות מגורים בישראל לא יהיו שירותים ומבני ציבור נאותים? איך הגענו למצב שבו מתן שירותים נאותים לשכונות מסוימות נתפס כמשהו שבו "כדאי" או "רצוי" להשקיע – האם זו לא חובה ברורה של המדינה?! אולי מה שבאמת רוצה טויסטר לומר הוא, כי במקום לנסות ולשלב משפחות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית באזורים בהם מחירי הדירות גבוהים, עדיף להמשיך את המצב בו הם מתגוררים בשכונות "עוני", ואת השכונות הללו לשפר. במקום אינטגרציה, מדיניות של "נפרד אך שווה". הבעיה היא ש "נפרד אך שווה", זו מדיניות שנוסתה ונכשלה שוב ושוב בכל תחום. במקום בו מתגוררים רק אנשים עם הכנסה נמוכה, לעולם יהיו שירותים פחות טובים, לעולם יהיו בתי ספר פחות טובים ולעולם יהיו פחות מבני ציבור נאותים, גם אם פה ושם יזרימו לשם כספים. שינוי אמיתי לא יחול.

ואם תצליח התוכנית של טויסטר, והממשלה תחליט לשנות את שכונות המצוקה מקצה לקצה ולשפרן במידה רבה לאורך זמן, יכול הדבר לעודד תהליך של הגירה של אוכלוסיה אמידה (ג'נטריפיקציה) ועליית מחירי הדיור ושוב ימצאו עצמן אותן משפחות בעלות הכנסה בינונית ונמוכה נדחקות החוצה. ואז מה? במקום לשלב את אותן משפחות במקום שבו מחירי השוק גבוהים מידי, נשקיע בשכונות במעגל רחוק יותר אליהן יפלטו אותן משפחות. וחוזר חלילה?

איני מטיל ספק בכוונותיו הטובות של טויסטר, אך מצוקת הדיור מחייבת פתרון אמיתי, שוויוני וקבוע, ולא רק שפריץ של צבע.

4 תגובות:

  1. אני חושב שעורך דין עפר טויסטר ורבים כמותו מנצלים את אי ההבנה של מהי התערבות או מעורבות ממשלתית בנוסח רוסיה מבחינת הכנסת היד הבלתי פוסקת אל בינות כוחות השוק תוך כדי פעילותו השוטפת ומצטטים ברשלנות ובכבדות טקסטים מספרי כלכלה ומדע המדינה לשנה א' שהם לא מבינים ("כשהרגולטור מתערב זה לא טוב..") לעומת השיטה המערבית הרווחות בארצות הברית בה המדינה (הרגולטור) דואג לכללי משחק הוגנים (יש בארה"ב מאות תקנות והסדרים לפעילות השוק, כן, שוק חפשי זה לא ג'ונגל). לרגולטור מותר לשנות את כללי המשחק ולתקן אותם לטובת פעילות שוק הוגנת יותר כשהשוק יוצא מכלל פעולה תקינה ו "להחזיר אותו למסלול" זה לא נקרא להתערב, זה בסדר, זה טוב, ובעיקר - בארץ צריך את זה עכשיו בשוק הדיור.

    השבמחק
  2. דווקא דיור בהישג יד, דומה יותר לשפריץ של צבע,
    מהפתרונות האמיתיים שנדרשים.
    הפתרון הנכון, לדעתי, הוא שינויים תקציביים נרחבים, שיכולים להפוך את הפריפריה הזולה למקום שכדאי לגור בו, גם לעניים וגם לעניים פחות.
    דוגמא טובה היא עפולה. זוהי עיר שרמות המחירים בה שוות לכל נפש. אבל קשה מאוד למצוא עבודה בעפולה, והמצב רק יחמיר עם הסגירה המתוכננת של מפעל תדיראן קרייר ב-2010.
    הפתרון של דיור בהישג יד באיזור המרכז רק מנציח את האפליה הנמשכת של הפריפריה הישראלית, שההשקעה בה, היא הפתרון הנכון יותר, לרבים מאוד מהחוליים של החברה שלנו.

    השבמחק
  3. הבעיה היא שרוגלציה בעבר, הרסה את שוק הדיור.
    העיוותים ומחירי הדיור המטורפים היום, לא נובעים מחוסר רגולציה, אלא מעודף רגולציה - שרובה ככולה מטומטמת.

    אני תומך ברגולציה, אבל ברגולציה חכמה.
    כתבתי כבר פוסט בנושא:
    תרגיל מתכונת נוגדת מציאות - מחירי השכירות בישראל:
    http://cafe.themarker.com/view.php?t=536931

    האם אפשר יהיה לפרסם אותו גם כאן בבלוג?

    גיל, הצעתי לך כבר לשתף פעולה. מה דעתך?

    דור לוי
    פורום רפורמה כלכלית בפורטל לצדק חברתי

    השבמחק
  4. תודה על התגובות. לגיל - צריך להבטיח דיור בהישג יד בכל מקום, גם במרכז, אחרת במקום לחזק את הפריפריה, יעברו אליה כל אותן משפחות בעלות הכנסה נמוכה שלא יכולות להמשיך ולהתגורר במרכז וזה בטח לא יסייע לחיזוק רשויות חלשות יחסית בפריפריה. הצורך בדיור בהישג יד אינו תחליף למדיניות צמצום הפערים הקיימים בין המרכז והפריפריה, אלא מרכיב אחד בה, שחייב להתקיים במקביל להשקעה בישובים הקיימים בפריפריה.

    דור, אשמח לדעת איזו רגולציה קיימת היית מבטל?

    השבמחק