דפים

יום ראשון, 28 באפריל 2013

הקואליציה לדיור בר השגה במכתב ליו"ר ועדת הפנים, ח"כ מירי רגב: יש לבדוק מדוע הוועדות לדיור לאומי מתעלמות מהסמכות ליעד קרקע לדיור בר השגה בטרם יוארך חוק הוד"לים


מחר, שני ה 29.4 בשעה 12:30 יתקיים דיון בכנסת בעניין הארכת חוק הוד"לים: הקואליציה לדיור בר השגה מבקשת להדגיש כי עד כה חוק הוד"לים כשל בצורה נחרצת במימוש תכליותיו החברתיות לקדם דיור בר השגה, תוך שהממשלה רומסת ברגל גסה את ההוראות בעניין זה והופכת אותן לאות מתה.

במכתב שפרסמה הקואליציה לדיור בר השגה, לקראת דיון שיתקיים מחר בעניין הארכת תוקף חוק הוד"לים, חברי הקואליציה מדגישים כי המטרה החברתית של החוק הייתה לא רק לזרז את מספר הדירות המאושרות, אלא גם לקדם דיור בר השגה ולספק תמהיל מגוון של דירות, לרבות דיור להשכרה ארוכת טווח והשכרה במחיר מפוקח.

במכתב מזכירה הקואליציה כי חברי הכנסת אישרו את החוק רק אחרי ששונה, ולאחר שהוועדות הוסמכו ליעד קרקע לדיור בהישג יד להשכרה, לרבות קביעת המחיר ותנאי הזכאים. אלא שבחינת התנהלות הוועדות לדיור לאומי מצביעה בבירור, כי הן מתעלמות בשיטתיות מהסמכות ליעד קרקע לדיור בר השגה ובכך, הופכת את הסמכויות לאות מתה בניגוד לרצון חברי הכנסת.

בתגובה לעתירות שהגישה הקואליציה לדיור בר השגה בנושא, טענה הממשלה כי היא אינה מיישמת את ההוראות, כי טרם נקבעו תקנות בנושא, אף שמקריאת החוק עולה בבירור, שהכנסת הקנתה את הסמכות ליעד קרקע לדיור בר השגה  ישירות לוועדות לדיור לאומי (לרבות קביעת הזכאים והמחיר), והחוק אינו מתנה את הפעלתן בהתקנת תקנות כלשהן.

הקואליציה לדיור בר השגה מבקשת במכתבה היום כי החוק לא יוארך בטרם יתקיים בירור מעמיק לגבי האופן שבו הממשלה ממסמסת את ההוראות החברתיות בחוק ומתעלמת מהן.

כזכור, חוק הוד"לים (ועדות דיור לאומיות) הוצג על ידי הממשלה כחלק מ"רפורמת הסופרטאנקר" לקידום מהיר של תכניות לבנית שכונות מגורים גדולות על קרקע מדינה. החוק עורר ביקורת ציבורית רבה, ונטען כי יביא לבניית מהירה של שכונות יוקרה בלבד ולא יסייע לציבור הרחב. בעקבות זאת דרשו חברי הכנסת דאז מהממשלה להכניס תיקון בחוק ולבסוף, ובצעד שהיה נראה כחסר תקדים, נכללו סמכויות נרחבות לועדות ליעד קרקע לדיור בהישג יד להשכרה. גם יו"ר ועדת הכלכלה דאז, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, הכריז בכנסת בחגיגיות כי לראשונה, תחוייב המדינה לפעול להקצאת קרקעות לצורך דיור להשכרה במחיר מסובסד. הממשלה הסכימה לכלול בחוק סעיף מיוחד המסמיך את הועדות לקבוע כי חלק מהדירות בתכנית ייעודו לדיור בהישג יד לזכאים במחיר מוזל. אלא שמאז שעבר החוק באוגוסט 2011 ועד עתה כאמור, לא הופעלו סמכויות אלו אפילו פעם אחת.



מצ"ב מכתב הקואליציה

למידע על העתירות בעניין התוכניות לדיור לאומי במלחה ובמשואה

למידע על חוק הוד"לים והסמכויות בנושא דיור בר השגה



לפרטים נוספים:



נטלי לוין

דוברת הקואליציה לדיור בר השגה

050-7191119

natalie@acri.org.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה