דפים

יום רביעי, 17 באפריל 2013

ספין הסופרנטקר - המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הנחתה את הועדות לדיור לאומי: אין להפעיל את הסמכויות התקדימיות בעניין יעוד קרקע לדיור בהישג יד


בתגובה רשמית שהגישה השבוע פרקליטות המדינה לבית המשפט המחוזי בירושלים, נכתב כי על פי עמדת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), אין לועדות הדיור הלאומי סמכויות לקבוע הוראות להקצאת דיור בר השגה.
חוק הוד"לים (ועדות דיור לאומיות) הוצג על ידי הממשלה כחלק מ"רפורמת הסופרטאנקר" לקידום מהיר של תכניות לבניה על קרקע מדינה. החוק עורר ביקורת ציבורית רבה, ונטען כי יביא לבניית מהירה של שכונות יוקרה בלבד ולא יסייע לציבור הרחב. בעקבות זאת דרשו חברי הכנסת מהממשלה להכניס תיקון בחוק ולבסוף, בצעד שהיה נראה כחסר תקדים, נכללו סמכויות נרחבות לועדות ליעד קרקע לדיור בהישג יד להשכרה. גם יו"ר ועדת הכלכלה דאז, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, הכריז בכנסת בחגיגיות כי לראשונה, תחוייב המדינה לפעול להקצאת קרקעות לצורך דיור להשכרה במחיר מסובסד. הממשלה הסכימה לכלול בחוק סעיף מיוחד המסמיך את הועדות לקבוע כי חלק מהדירות בתכנית ייעודו לדיור בהישג יד לזכאים במחיר מוזל.

אלא שמאז שעבר החוק באוגוסט 2011 ועד עתה לא הופעלו סמכויות אלו אפילו פעם אחת. בעקבות זאת עתרה הקואליציה לדיור בר השגה לבית המשפט המחוזי בירושלים בדרישה ליישם את החוק ולכלול דיור בר השגה בשתי תכניות בנייה שאושרו על ידי וד"ל ירושלים (בשכונות מלחה ומשואה).

עתה מתברר כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שרית דנה, הנחתה את הועדות לא לממש את הסמכויות בעניין דיור בהישג יד. בכך הפכה את חוק הכנסת לאות מתה וסיכלה את אחד מהישגי המחאה. עוד התברר כי במשרד היועץ המשפטי לממשלה סבורים כי אין להפעיל את הסמכויות בחוק. בתגובה רשמית שהגישה השבוע פרקליטות המדינה לבית המשפט המחוזי בירושלים, נכתב כי על פי עמדת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), אין לועדות הדיור הלאומי סמכויות לקבוע הוראות להקצאת דיור בר השגה, וכי על מנת להקצות לועדות סמכויות אלה, תידרש חקיקה נפרדת.

לדברי עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח, שהגיש את העתירות "הממשלה נוהגת בגסות בחוק של הכנסת ומפרשת אותו באופן שהופך אותו לאות מתה. כך היא מסכלת הוראה חברתית חשובה שהיא במוקד החוק. בכל הליכי החקיקה של חוק הוד"לים לא נאמר ולא נרמז על ידי נציגי משרד המשפטים כי הסמכויות בעניין דיור בהישג יד אינן אפקטיביות וכי לא ניתן יהיה להפעיל אותן. כל ההתנהלות של הממשלה היא מטרידה, ויש תחושה שהממשלה הסכימה לדרישות הכנסת ותיקנה את החוק בלי כוונה אמיתית ליישם אותם ושהיא קיוותה שהציבור לא ישים לב. אנו מקווים כי בית המשפט יבהיר לממשלה כי חוק של הכנסת אינו המלצה ולא ניתן להתעלם ממנו". 

עו"ד גן-מור מזכיר כי החוק נוגע לתכניות מגורים גדולות המתוכננות על אדמות מדינה, ונועד לאפשר למדינה לקבוע בתוכניות תמהיל מגוון של יחידות דיור.

לקריאה נוספת בתקשורת:
נמרוד בוסו בדה-מרקר
שירלי ששון-עזר בכלכליסט

לפרטים נוספים:
נטלי לוין

דוברת הקואליציה לדיור בר השגה

050-7191119

natalie@acri.org.il

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה