דפים

יום שני, 25 ביולי 2011

במקום להציע פיתרונות אמיתיים, הממשלה עושה ספינים; נציגי הקואליציה דחו את כל ההצעות הפרקטיות להכנסת נושא דיור בר השגה בחוק הוד"לים

תגובת המטה לתכנון אחראי והקואליציה לדיור בר השגה לדיון היום בועדה המשותפת לחוק הוד"לים:

חברי המטה לתכנון אחראי והקואליציה לדיור בר השגה, שהשתתפו בדיון הכנסת בחוק הוד"לים הביעו כעס ואכזבה על סרבנות הממשלה לאמץ פיתרונות ממשיים לקידום דיור בר השגה: "הועדה תמכה רק בתוספת הצהרות כלליות לחוק, הניסיון מראה כי הן לא משנות כמעט דבר. יש למשוך את הצעת החוק לצורך רוויזיה עמוקה שתבטיח דיור בר השגה באמת".

למרות הצהרות ראש הממשלה וח"כ כרמל שאמה, בדיון שקיימה היום הועדה בראשותו, נדחו כל ההצעות האופרטיביות שהוצעו לקידום דיור בר השגה במסגרת חוק הוד"לים. השינוי היחיד שהח"כים הסכימו לאשר, הוא סעיף לפיו הועדות "יוכלו" לקדם דיור בר השגה, אך זאת ללא פירוט הדרכים העומדות בפניהן. צעד שלא צפוי להביא לשינוי של ממש, זאת בניגוד להצהרות הממשלה.

עוד הוחלט בוועדה על פגיעה נוספת במצבם של השטחים הפתוחים והחקלאיים. היום התקבלה הצעתה של הממשלה שתוכנית, הסותרת תוכנית מחוזית השומרת על השטחים הפתוחים שעולה לדיון בוועדה לדיור לאומי הארצית, לא תצטרך לעבור את עיניה הבודקות של הוועדה לשמירה על שטחים פתוחים וחקלאיים, כמתחייב כיום בחוק. זוהי הרעה נוספת במצבם של השטחים הפתוחים של כולנו.

לדברי עו"ד גיל גן-מור, ראש תחום הזכות לדיור באגודה לזכויות האזרח וחבר הקואליציה לדיור בר השגה, "באופן לא מפתיע, במקום לקדם דיור בר השגה מקדמים עוד דיבורים ריקים. כך לא מנסחים חקיקה שתיצור שינוי בשטח. הניסיון מראה כי בחוקי תכנון אחרים (חוק מינהל מקרקעי ישראל וכן תמ"א 35) בהם שולבו רק הצהרות כלליות, התוצאות בשטח היו כמעט אפסיות. כדי לקדם שינוי ממשי, יש לקבוע בחוק מערך של כללים, דרישות ותמריצים שיגרמו לקבלנים לבנות דיור בר השגה ודיור ציבורי. מה שהחליטה היום הוועדה הוא לא יותר מספין וספק רב אם יקדם במשהו דיור בר השגה.

לדברי ניר פפאי מהחברה להגנת הטבע,החברה במטה לתכנון אחראי "מדובר בפגיעה בעייתית נוספת בשטחים הפתוחים ההולכים ונעלמים, והעברתם מרשות הציבור לידיים פרטיות. הנזקים שתוכניות אלה יובילו לנופים ולשטחים הפתוחים והחקלאיים ילוו אותנו שנים ארוכות ".

לדברי אבי דאבוש, רכז תוכניות ב"שתי"ל", החברה במטה לתכנון אחראי "הספינים של ממשלת נתניהו מגיעים לספין עצום. החוק, במידה ויקדם משהו, זה יהיה דירות יוקרה. אפס דיור בהישג יד, אפס דיור ציבורי, אפס שיתוף ציבור. המאבק הפך להיות מאבק על צדק חברתי, וחוק הוד"לים הוא כל מה שמנוגד לחוק כזה".

במטה לתכנון אחראי ובקואליציה לדיור בר השגה קוראים לח"כים לגלות אחריות, ולהעביר את חוק הוד"לים רוויזיה מקיפה במטרה להבטיח פתרונות אמיתיים ומפורטים למצוקת הדיור, כולל התייחסות לגודל הדירה, שטחה, מי הזכאים, ועוד. "הציבור כבר מתוחכם מספיק כדי להבדיל בין פיתרונות אמיתיים לבין ניסיונות "למרוח" אותו. דיור בר השגה הוא לא סיסמא ריקה, זו מדיניות שיש לקדם – וכרגע הממשלה לא עושה זאת."



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה