דפים

יום שלישי, 25 באוגוסט 2009

בעקבות המשבר: באו"ם קוראים לחשבון נפש / עו"ד גיל גן-מור


דווחית האו"ם לענייני דיור, הברזילאית רקל רולניק (Raquel Rolnik), פירסמה לפני מספר חודשים דוח חשוב ביותר על המשבר הכלכלי העולמי והשפעתו על הזכות לדיור. הדוח נכתב בעקבות משבר ה"סאב-פריים" בשוק המשכנתאות בארה"ב, משבר שלא רק הביא למצוקת דיור חריפה, אלא היה אחד הגורמים המרכזיים למשבר הכלכלי העולמי, אשר פוגע במיליונים ברחבי העולם.

רולניק קוראת לחשבון נפש. לטענתה, המשבר הנוכחי משקף פגמים מהותיים במדיניות הדיור הנוכחית ברבות מהמדינות המפותחות, וחושף את אי יכולתו של שוק הדיור לספק דיור נאות ובהישג יד לכולם.

רולניק מתארת מציאות גלובלית של התנערות המדינות מאחריותן לממש את הזכות לדיור, הפרטה מואצת של משק הדיור והפיכתו מזכות בסיסית למוצר. היא מתארת כיצד מדינות רבות חדלו לספק דיור לאוכלוסיות מעוטות הכנסה ולקחו על עצמן תפקיד של סיוע בלבד. כתוצאה מכך חלה ירידה דרסטית בתקציבי הדיור הציבורי ומדינות רבות עודדו לווים לפנות לשוק המשכנתאות כדי לרכוש בעלות על דירה. רולניק מתארת כיצד מדינות רבות, בלחץ השוק הגלובלי והמוסדות הפיננסיים הבינלאומיים, לא רק צמצמן את הדיור הציבורי אלא גם מיתנו או ביטלו רגולציה שהגנה על דיירים ולווים.

רולניק טוענת כי מדיניות זו פגעה קשות ביכולת של אנשים בעלי הכנסה נמוכה ובינונית להשיג דיור נאות ובהישג יד, ודחקה משפחות רבות לתוך שכונות הסובלות מהזנחה ועוני בחוצות הערים או בפריפריה.

רולניק קושרת בין מדיניות דיור זו לבין משבר ה"סאב-פריים" בשוק המשכנתאות האמריקאי, שהחל את המשבר הכלכלי העולמי. משבר המשכנתאות נוצר בין היתר על ידי מתן הלוואות בסיכון גבוה ובריבית גבוהה לכל דורש על ידי מתווכים, שספסרו בהלוואות באופן ספקולטיבי. רולניק מאשימה את מדיניות הדיור אשר איפשרה לדבריה את המשבר: מצד אחד לשוק זה נכנסו גם לווים בעלי הכנסה נמוכה. מצד שני, "ליברליזציה" של שוק המשכנתאות גרמה לביטול של תקרות ריבית, הקלה בהגבלות על מתן אשראי וכניסה לשוק המשכנתאות, הסרת החסמים מפני סחר בהלוואות, והיעדר הגנה מספקת ללווים מפני שיטות נצלניות מצד השוק הפרטי וכדומה. כל אלו עודדו את בועת הנדל"ן שהתפוצצה לכולנו בפרצוף.

רולניק קוראת למדינות להפסיק ולהתייחס לדיור כמוצר אלא כזכות בסיסית שיש להבטיח לכולם ולהבין כי השוק לבדו לא יכול לספק דיור הולם לכולם. היא קוראת למדינות להבטיח דיור נאות ובהישג יד. רולניק קוראת לנטוש את המדיניות המעודדת בעלות בלבד, ולספק אלטרנטיבות למי שאינו אמור להיכנס לשוק המשכנתאות. רולניק טוענת, כי במשבר האחרון הוכח כי בעלות אינה בהכרח מבטיחה חזקת מגורים בטוחה, וכי ניתן לשפר את ביטחון הדיור גם בשוק השכירות על ידי רגולציה מתאימה.
רולניק קוראת למדינות לנקוט באמצעים הנדרשים כדי לסייע לדיירים שאינם עומדים בתשלומי המשכנתא והשכירות, ולנקוט בכל מאמץ כדי למנוע מהם להידרדר למצב של חסרות בית.

יש לקוות שגם אצלנו יערכו חשבון נפש, כי כל הטרנדים העולמיים הללו לא פסחו על ישראל, ויש בה לא מעט מומחים, שגם היום עדיין מטיפים לנו על הצורך לתת לשוק לעשות את שלו בלי כל התערבות, תוך התעלמות מכל מה שאירע בעולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה