דפים

יום רביעי, 13 בנובמבר 2013

שר הפנים גדעון סער יכריע בדרישת ועדת הפנים של הכנסת האם להכניס דיור בר השגה ודיור ציבורי בתכניות לדיור לאומי המקודמות על ידי הוד"לים

[הודעה לתקשורת 13.11.13]

אתמול בדיוני ועדת הפנים התגבשה הסכמה רחבה כי יש ליעד רבע מהדירות שמקדמות הועדות לדיור לאומי (וד"לים) למטרות חברתיות, ובהן דיור בר השגה ודיור ציבורי. הנושא יובא היום בצהרים להכרעת סער.
יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מירי רגב, אמרה אתמול בדיון סוער שהתקיים בועדת הפנים בנושא חוק הוד"לים כי לא תקדם את החוק אלא אם הממשלה תסכים לדרישתה לפיה -25% מכל תכנית שמקדמים הוד"לים יהיה מיועד לפתרונות דיור הכוללים דיור להשכרה, דיור בר השגה ודיור ציבורי. כמו כן אמרה רגב כי על הממשלה לקבל החלטה על הקמת צוות להתקנת תקנות בנושא דיור בר השגה. לדבריה "אם לא נגיע להסדר אין טעם להביא את החוק להמשך דיון. בחוק הזה יהיו היבטים חברתיים ולא אמתין עד שהממשלה תגבש חוקים אחרים. בינתיים בחוק הזה חייבים להיות היבטים חברתיים של דיור ציבורי ודיור בר השגה". רגב הוסיפה כי לא אורי אריאל ולא לפיד הביאו עד עתה הצעה לדיור בר השגה וכי הדבר יקודם בוועדה בראשותה דרך הוד"לים.

לפני הישיבה, ובעקבות לחץ של חברי הוועדה, הציעה הממשלה לקבוע כי 20% מהדירות בתכניות יהיו קטנות. לכך הגיבה רגב ואמרה כי"הבאתם נוסח שמדבר רק על דירות קטנות ועשיתם מאיתנו צחוק. לא תהיה גמישות, בחוק יהיה דיור בר השגה". "תראו לאזרחי ישראל שגם אלו שאין להם דיור נהנים מהחוק הזה”, אמר ח"כ דב חנין לנציגי הממשלה ודרש כי החוק ייתן מענה גם לדיור הציבורי ההולך ומתחסל. גם ח"כ תמר זנדברג הצטרפה לקריאות והבהירה שדיור בר השגה אינו דירות קטנות במחיר שוק אלא דיור מוזל שאינו עולה על 30% מהכנסת משק הבית.

הארגונים החברים בקואליציה לדיור בר השגה ובפורום לדיור ציבורי מתריעים כבר זמן רב שחוק הוד"לים כשל בצורה נחרצת במימוש תכליותיו החברתיות לענות על מצוקת הדיור, בין השאר סמכויותיו לכלול דיור בר השגה סוכלו, תוך שהממשלה רומסת ברגל גסה את ההוראות בעניין זה והופכת אותן לאות מתה. במקום דיור בר השגה - הוד"לים קידמו שכונות יוקרה בעתודות קרקע ציבוריות, במקום דירות קטנות להשכרה - בעיקר דירות גדולות למכירה, במקום בניה עממית -קודמו בוד"לים גם תכניות לבנייה צמודת קרקע, בלי לתת את הדעת לצרכים של אוכלוסיות מגוונות ולצורך לתת פתרונות בתמהיל מגוון בכל מקום ומקום.

לדברי עו"ד גיל גן-מור נציג האגודה לזכויות האזרח בקואליציה לדיור בר השגה "בשנתיים האחרונות עשתה הממשלה סיכול ממוקד לכל המטרות החברתיות של החוק וזה משמח כי הוועדה ערה לכך ואינה מוכנה להשלים עם המצב. אנו מצפים משר הפנים לגבות את הוועדה בדרך לדיור בר השגה אמיתי ודיור ציבורי בכל תכנית לדיור לאומי.
לדברי חברי הפורום לדיור ציבורי, בישראל של 2013 פחות מ 2% מהדירות מיועדות לדיור ציבורי ובר השגה, וזאת לעומת 20%-30% במדינות המפותחות. למרות ממצאים המראים כי מעורבות ממשלתית בשוק הדיור וקיומו של דיור ציבורי גורמים ליציבות בשוק הדיור, שר השיכון והבינוי ושר האוצר מתכננים לצמצם עוד יותר את מלאי הדירות הציבוריות, ואולי אף לחסלו כליל. וועדת הפנים, באמצעות חוק הוד"לים, היא ההזדמנות האחרונה לחזור ולקיים בישראל מדיניות של דיור ראוי לכולם.

כזכור, חוק הוד"לים החל כחוק שמטרתו היחידה היא זירוז הליכי התכנון במטרה להגדיל את היצע יחידות הדיור. אולם, בעת שחוקק לפני שנתיים, במהלך המחאה החברתית, עמדו חברי הכנסת על החשיבות הרבה בכך שהמדינה תעודד לא רק יותר דירות אלא גם דירות בגדלים שונים ומסוגים שונים, לרבות דיור בר השגה ודיור ציבורי למעוטי הכנסה. לכן, בתהליכי החקיקה, שהתקיימו בשיא המחאה החברתית, לחצו חברי הכנסת כי החוק יעבור רק אם יבטיח כי חלק מהדירות יהיו להשכרה וחלק לזכאים שאינם בעלי אמצעים בהשכרה במחיר מפוקח. בפועל, מאז החלו ועדות הדיור הלאומיות את עבודתן, הסעיפים המאפשרים דיור בר השגה בתמהיל מגוון לא מומשו. מהנתונים שנחשפו בוועדה עולה כי מתוך 26,000 יח"ד שאושרו בוד"לים רק 1627 הן דירות קטנות (6%), רק 80 הן דירות להשכרה (0.3%) ו-0 דירות יועדו לדיור בהישג יד להשכרה (0%).

על ההודעה חתומים ארגוני הקואליציה לדיור בר השגה וארגוני הפורום לדיור ציבורי.


להורדת מכתב הקואליציה לדיור בר השגה לתיקון חוק הוד"לים
עתירת הקואליציה לדיור בר השגה נגד אי יישום הוראות חוק הוד"לים לעניין דיור בהישג יד להשכרה


לפרטים נוספים,
נטלי לוין
דוברת הקואליציה לדיור בר השגה
natalie@acri.org.il
050-7191119


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה