דפים

יום ראשון, 25 בנובמבר 2012

הקואליציה לדיור בר השגה בפניה לבג"ץ: הקריטריונים שקבעה מועצת מקרקעי ישראל לדיור בר השגה מפלים ולא ענייניים - הדיון בעתירות יערך ביום רביעי 28.11.12

ארגוני הקואליציה לדיור בר השגה הגישו ביום ה-22.11 בקשה לבג"ץ להצטרף כידידי בית המשפט במסגרת דיון בארבע עתירות כנגד הקריטריונים שקבעה מועצת מקרקעי ישראל  לזכאות לדיור בר השגה. הקריטריונים נקבעו במסגרת החלטת מינהל מקרקעי ישראל, לשווק בכל הארץ קרקעות לדיור בר השגה במסלול שכירות ובמסלול רכישה ("מחיר למשתכן"). בארגוני הקואליציה טוענים: הקריטריונים אינם ענייניים, ואינם מקדמים את המטרות החברתיות של המכרזים. 

 

לעדכונים בתקשורת לאחר הדיון: 






הקואליציה לדיור בר השגה, המורכבת מארגוני זכויות אדם ושינוי חברתי העוסקים בתחום הדיור, מתנגדת לכמה מהקריטריונים שנקבעו במועצת מקרקעי ישראל להקצאת דיור בהישג יד, שכן הם אינם ענייניים ואינם תואמים לקידום המטרות החברתיות של המכרזים, שהן הקלה בנטל עלויות הדיור של מעוטי אמצעים, תוך שילובם  בשכונות בהן תמהיל אוכלוסיה מגוון.

ארבע העתירות הוגשו על ידי התנועה לאיכות השלטון, ח"כ פאינה קירשנבאום ממפלגת "ישראל ביתנו", המרכז לפלורליזם יהודי ועיריית רעננה, ובהם טענות בעיקר להטיה שישנה במכרזים, לטובת אוכלוסיה חרדית. לטענת הקואליציה, הקריטריונים הנדרשים צריכים היו להיות מלכתחילה אוניברסאליים ולא סקטוריאליים ולהתבסס רק על מבחנים רלוונטיים כמו מבחן הכנסה, היעדר בעלות על דירה ומיצוי כושר השתכרות.

על שני קריטריונים, של שנות נישואין ושירות צבאי, קובעת הקואליציה כי הבעיה אינה רק ההטיה שהם עלולים ליצור לטובת אוכלוסיה כזו או אחרת, אלא שהם כלל אינם ענייניים; מתן עדיפות לזוגות נשואים היא אפליה פסולה על בסיס מצב משפחתי, הפוגעת ביחידים ובזוגות שאינם נשואים. מתן עדיפות ליוצאי צבא ומשרתי מילואים אינה מתאימה למכרזים לדיור בר השגה, ויש לתגמל את המשרתים בדרכים אחרות, מידתיות יותר. בפועל, מתן העדיפות למשרתים בצבא או במילואים תהיה תנאי סף, ותביא להדרת כל מי ששוחררו כדין משירות, כמו אוכלוסיה ערבית או אנשים עם מוגבלויות.
בקואליציה מציינים עוד, כי התנאי של מיצוי כושר השתכרות הוא ראוי, אולם יש להגדיר בבירור מה ייחשב למיצוי כושר השתכרות; בעוד שועדת טרכטנברג, הגדירה כי מיצוי כושר השתכרות משמעו 125% משרה לזוג, מזכירים בקואליציה כי ישנם כאלה שאינם מגיעים לסף זה מחוסר ברירה. לדבריהם, הקביעה, אם אדם אינו עובד מבחירה או מכורח אינה פשוטה, ולכן על המועצה לגבש מדיניות ברורה בנושא.

 לדברי עו"ד נורה אשקר מהאגודה לצדק חלוקתי ועו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח, שכתבו את חוות הדעת, "מועצת מקרקעי ישראל הייתה אמורה לקבוע קריטריונים עניינים ושוויוניים שיספקו דיור בר השגה למי שזקוקים לו, ותחת זה נקלעה שלא בטובתה אל מאבק פוליטי. לכן, במקום מדיניות חברתית שוויונית, הקריטריונים הנוכחיים נראים כמו ניסיון לחלק את הדירות המוזלות לפי התייחסות מגזרית ולאו דווקא למי שזקוקים לסיוע בדיור והם מעוררים מחלוקת ציבורית עמוקה". 

הארגונים החתומים על הפניה לבג"ץ:
האגודה לצדק חלוקתי / האגודה לזכויות האזרח בישראל / במקום – מתכננים למען זכויות תכנון / המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי / איתך מעכי – משפטניות למען צדק חברתי / סיכוי – לשוויון אזרחי

בקשת ההצטרפות וחוות דעתה של הקואליציה לדיור בר השגה

החלטת מועצת מקרקעי ישראל בעניין דיור בהישג יד (דיור למשתכן)

החלטת מועצת מקרקעי ישראל בעניין דיור להשכרה ארוכת טווח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה