דפים

יום חמישי, 22 במרץ 2012

החלטת הממשלה – חיסול סופי של הדיור הציבורי

הצעת הממשלה שעברה בתאריך ה- 18/3 אינה משפרת באופן ניכר את מצבן של המשפחות מעוטות ההכנסה, ובמובנים מסוימים, אף תרע אותו אומר עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח והקואליציה לקידום דיור בר השגה.

"מדאיג במיוחד שביוזמה שכל כולה מדברת על מימוש הזכות לדיור, הצעד הברור ביותר הוא המשך המגמה של חיסול הדיור הציבורי. בשנים האחרונות, רשימת ההמתנה של זכאי הדיור הציבורי הולכת ומתארכת. במקומו, מה שיש לממשלה להציע לזכאים הוא רק סיוע כספי בשכר דירה. טוב יהיה אם הסיוע הזה אכן יגדל אבל חשוב להבין שהוא לא תמיד יכול להיות תחליף לדיור ציבורי. יש לא מעט שוכרים שמתקשים למצוא דירה בגלל אפליה או בגלל שאין בידם עירבונות.

הבשורה המשמעותית כאן היא שהזכאים לדיור ציבורי יוכלו לקבל סיוע מוגדל בשכר דירה בגובה של עד 3000 ₪, אך מה שלא מודגש הוא שהם ככל הנראה יצטרכו לוותר על התור לדיור ציבורי עבור הסיוע המוגדל, וגם אם לא (כמו שדיווח שר השיכון לתקשורת) בכל מקרה, ללא חידוש מאגר הדיור הציבורי, לא מובטח פתרון בעתיד.

מצער גם שבמסגרת שורת ההחלטות ה'חברתיות' יבוטלו מבצעי המכירה של דירות בדיור הציבורי לדיירים ותיקים, וחוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה), החוק החברתי והצודק שהקנה לדיירים ותיקים בדיור הציבורי את זכויות הרכישה בדירותיהם – אולי הסיכוי היחיד של משפחות אלו להגיע לדירה, יבוטל.

גובה הסכום שהוקצה להגדלת הסיוע בשכר דירה – 160 מליון ₪ בשנה, עבור 140,000 משפחות מהווה רק תוספת של 15% לתקציב שנחתך בחצי בשנת 2003 ונשחק מאז ב-30%, כך שמדובר בלעג לרש. משרד השיכון דרש סכום של 420 מיליון ₪, פי 2.5 ממה שמאשרת הממשלה.

בנוסף, בעוד שבמדינות רבות ב-OECD גובה הסיוע עומד על ההפרש בין 30% מההכנסה של הזכאי לשכר דירה סביר, הרי שכאן אין מנגנון לקביעת גובה הסיוע באופן שיתעדכן בהתאם למחירי הדיור הריאלים.

חשוב לבחון גם את משמעות ההחלטה הזו לשנים הקרובות. ללא כל עיגון חוקי ותקציבי להחלטה, יש סכנה שבשנים הקרובות התוספת התקציבית הזו תלך ותישחק בקיצוצים רוחביים למיניהם, הרחק מעיני הציבור."


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה