דפים

יום ראשון, 21 בנובמבר 2010

פנייתנו לראש הממשלה: הגדלת היצע הדירות ללא מדיניות דיור בר-השגה לא תפתור את מצוקת הדיור

היום פנתה הקואליציה לקידום דיור בהישג יד לראש הממשלה, שר האוצר ושר השיכון בנוגע לתוכנית עליה הצהירו בשבוע שעבר.

במכתב, מתריעים נציגי הקואליציה עו"ד נדיה מוגילבסקי מהאגודה לצדק חלוקתי ועו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח כי הצעדים עליהם הודיעה הממשלה הם חלקיים ביותר, אינם מציעים מדיניות כוללת לטווח ארוך ולא יביאו לפיתרון מצוקת הדיור בישראל – ובפרט, בקרב אוכלוסיות מהמעמד הכלכלי הבינוני-נמוך.

בין השאר, מצביעים בקואליציה על כך ששוק הנדל"ן משווק כיום בעיקר דירות גדולות ויקרות, פעמים רבות, בעידוד הרשויות המקומיות שמבקשות למשוך אליהן אוכלוסייה אמידה בלבד. בשנת 2008, גודלה הממוצע של דירה חדשה היה 182 מ"ר. כיום, כמעט מחצית מהתחלות הבנייה בישראל אינן מיועדות לקהל הרחב, אלא לצרכי בנייה עצמית, קבוצות רכישה ועמותות – דבר המקשה על אוכלוסיות מוחלשות שאינן נוטות או מסוגלות להתארגן, ועל מיעוטים.

בנוסף מזהירים בקואליציה מפני התפרקות המדינה מחובתה לספק קורת גג לאזרחיה. לדברי עו"ד נדיה מוגילבסקי (האגודה לצדק חלוקתי): "על פי מחקר של האגודה לצדק חלוקתי, שיתפרסם בקרוב, לאורך השנים חל קיצוץ ניכר בתקציב משרד השיכון. אם ב-1999 היווה תקציב המשרד 4.5% מתקציב המדינה, הרי שבשנת 2008 ירד חלקו ל-1.6% מהתקציב".

חברי הקואליציה, בהם משפטנים, מתכננים, כלכלנים ומומחי מדיניות דיור, הדגישו את חשיבותה של יד מכוונת בתחום וקראו לנציגי הממשלה להיעזר בידע האקדמי הקיים כיום, על מנת לגבש מדיניות דיור בר השגה אפקטיבית.

לדברי עו"ד גיל גן-מור (האגודה לזכויות האזרח): "טוב עשה ראש הממשלה כשהחליט לפעול להגדלת היצע הדירות, אבל התכנית הנוכחית אינה מספקת ולא ברור אם תוכל להשיג את המטרה. ברחבי העולם כבר נצבר ניסיון עשיר בקידום מדיניות דיור בר השגה, ואין סיבה שלא ליישם כאן תכניות שהוכחו כמוצלחות".

לקריאת המכתב במלואו (לצפייה מיטבית לחצו על full):


בחזרה לבלוג

תגובה 1:

  1. כל הכבוד וזה רק קצה העשייה חייבים להלחם ולא לוותר על עתידנו אסור לתת לקבוצה של חמדני בצע לדחוק את הציונות הצידה , על ראשי המדינה לבחור בין עגל הזהב לציונות ופיתוח המדינה . עגל הזהב 2010 !

    השבמחק