דפים

יום רביעי, 11 באוגוסט 2010

רן מלמד מזכיר כי דיור בר השגה הוא כלי חברתי ולא אינטרסנטי

מאמר חשוב ונכון של רן מלמד, סמנכ"ל עמותת ידיד, פורסם לפני מספר ימים בגלובס. זהו תוכן המאמר:

בהרצאה שנשאתי לפני מספר חודשים בפני תלמידי שנה ג' למשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה בנושא חקיקה בתחום הדיור, דנו, איך אפשר שלא, גם בדיור בר השגה: איך אפשר לקדם אותו, מה תפקידה של המדינה, מה נדרש מהיזמים ובין השאר מה אומרים אלו שמבקשים את צורת הדיור הזו.
התשובה, כמה לא מפתיע, הייתה חדה וברורה. "לא נראה לי שאגור בשכונה שיכניסו בה גם דיירי דיור ציבורי", אמרה אחת התלמידות, אליה הצטרפו רבים מחבריה, "הם יורידו לי את ערך הדירה". היא, שנולדה וגדלה בנתניה, הוסיפה עוד פנינים הנוגעות לעובדה שתמיד יהיו אנשים עשירים ואנשים עניים ושחס וחלילה אסור לערבב ביניהם.

הזוגות הצעירים שוטפים את המדינה. על ימין ועל שמאל קמות התארגנויות של צעירים הדורשות דיור בר השגה, ועכשיו. האם הן מבינות מה הן מבקשות? האם מדובר בדרישה לגיטימית להורדת מחירי דירות כדי שגם משפחות צעירות בתחילת דרכן יוכלו להשתעבד למשכנתא ולביטחון לכאורה בבעלות על הבית, או שמא מדובר בטרנד אופנתי שמטרתו לאותת לממשלה ולהגיד - היי חבר'ה תתעוררו. שוק הדיור משתולל ואתם לא בשליטה.

כך או כך, כשמדברים על דיור בר השגה נדמה כי כמעט כל העוסקים בדבר לא ממש מדברים על כך שדיור בר השגה, בהשכרה או במכירה, צריך להיות אחד הפתרונות דווקא לאוכלוסיות מוחלשות.

פה בדיוק נמצאת הבעיה. האם אלו המדברים בהתלהבות כה רבה על דיור בר השגה אכן מתכוונים להתערבות ממשלתית שתביא לכך שאוכלוסיות מוחלשות תעבורנה לגור במתחמי דיור באיכות גבוהה כשהן משולבות באוכלוסיות חזקות יותר אשר יסייעו להן להתרומם ממעגל העוני?
דיור בר ההשגה אינו מאופיין רק בדירת מגורים באיכות בנייה טובה ובמחיר סביר, אלא גם בדירה בסביבת חיים טובה, עם תשתיות חינוך ובריאות מצוינות אשר מקדמות את כלל האוכלוסייה המתגוררת בה. נדמה לי שהתשובה מהרצליה אומרת הכל.

דיור בר השגה, להשכרה ולמכירה, נוצר בראש ובראשונה כדי לייצר פתרונות דיור מסוג חדש. פתרונות המתאימים לקבוצות באוכלוסיה שהפרוטה לא מצויה בכיסן, אבל גם הן זכאיות לדיור איכותי במחיר סביר ובאזור מגורים משופר, וגם עבור קבוצות המצויות בתחילת דרכן, והצפויות במהלך החיים לשדרג מעמדן. אי אפשר להפריד בין האוכלוסיות. אי אפשר לנסות וליצור גטאות.

הקבוצות הלוחמות היום בעד דיור בר השגה, הן חד ממדיות, חד צדדיות ולא שונות בהרבה מקבוצות הרכישה הבונות מגדלי יוקרה המיועדים לעשירים, לאנשי היי-טק, לרופאים או לטייסים. הן רק מבקשות שהמחיר יהיה יותר זול. הראייה שלהן צרה ומאד אישית ואף סקטוריאלית. הן בוודאי לא מדברות על שילוב אוכלוסיות וצמצום פערים - אחת המטרות המוצהרות של דיור בר השגה.

אני חושש כי דיור בר השגה יהפוך, מהר מאד, לעוד סוג של מתחמים עם ועדות קבלה שיסננו את הזכאים להתגורר במחיצתם.

דיור בר השגה נועד לתת לממשלה כלי לדאוג לאותם אלה שזכותם לבית שווה לכל אחד אחר אבל הם זקוקים לעזרה. הוא נועד לייצר פתרונות דיור שיתמודדו עם כישלונה של מערכת הדיור הציבורי ושיאפשרו לכל אזרח להרגיש בטוח תחת קורת הגג שלו מהיום הראשון לשהייתו בה.

תגובה 1:

  1. גם לצעירים באזור השרון יש מצוקה, יש בעיה להגיע לדירה במחיר סביר. רובם בני משפחות מהמעמד הבינוני שאין לו יכולות לרכוש לכל ילד דירה ב- 1.2מליון שקלים. מה לעשות ובאופן טבעי כל משפחה רוצה שילדיה יגורו במרחק סביר, עד שעת נסיעה, מבית ההורים. מה לעשות ובאופן טבעי כל אחד רוצה לגור בסביבת האנשים שהוא התחנך כמותם, חושב כמותם. זו לא סיבה לטעון טענה צינית "הן בוודאי לא מדברות על שילוב אוכלוסיות וצמצום פערים".
    לכן ברעננה אנחנו חושבים על בניה אלפי דירות להשכרה, ועל מעורבות עירונית עמוקה בבנית דירות חדשות כיוון שאנחנו רוצים שרעננה לא תזדקן וישארו בה אנשים צעירים

    השבמחק