דפים

יום רביעי, 23 ביוני 2010

מנהלת סקטור בנייה ונדל"ן בבנק הפועלים מאמינה שהמדינה חייבת לקדם דיור בר־השגה

קצת באיחור, אבל ראוי לשים לב לדברים שאמרה קלרה צברגל, מנהלת סקטור בנייה ונדל"ן בבנק הפועלים (כלכליסט27.5.10, שי פאוזנר ותומר זלצר). צברגל השתתפה בסיור לארה"ב שבו לקחו חלק כמה נציגים מהקואליציה לקידום דיור בהישג יד, לצד נציגי הרשויות, בנקים והשוק הפרטי.
"במדינות המערב יש פרויקטים של דיור בר־השגה, שמיועדים בין השאר לבעלי מקצוע נדרשים - כדי לאפשר להם לרכוש דירה במרחק סביר ממקום העבודה שלהם", היא אומרת. "בישראל אין בכלל דבר כזה, והגיע הזמן שהמדינה תקדם אותו. לא ייתכן שרופאים או אחיות שעובדים בבית חולים איכילוב, למשל, לא יצליחו לרכוש דירה במרחק סביר ממקום העבודה שלהם".

לדברי צברגל, "בישראל יש כמה כלים שמסייעים לאוכלוסייה חלשה יותר להגיע לדירות, למשל 'מחיר למשתכן' או 'פינוי בינוי', אבל הכלים האלה לא מספיקים. נדרשת יד מכוונת של המדינה, שהמשמעות שלה היא גם כלכלית כמובן. אם משרדי הממשלה ימשיכו לגלגל את העניין ממשרד למשרד, מי שישלם את המחיר ימשיך להיות האזרח. וזה חבל".
על הרעיון שהעלה שר השיכון לפיו בקרקעות של המדינה 20% מהדירות שיימכרו יהיו במתווה של דיור בר־השגה אומרת צברגל:
"זה נשמע לי מספר מאוד הגיוני. זה אמור לסייע להביא לאיזון באזורי ביקוש, מכיוון שכיום אין איזון. בבנק הפועלים אוהבים מאוד לממן פרויקטים עממיים: המכירות תמיד גבוהות, וגם כשיש בעיה בשוק הדירות הזולות פחות נפגעות. העיריות רוצות אוכלוסייה חזקה שמשלמת ארנונה. לקבלנים, לעומת זאת, לא מפריע למכור דירות זולות אם הם מקבלים את הרווח היזמי שלהם".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה