דפים

יום רביעי, 5 באוגוסט 2009

דברי פתיחה

בלוג זה נוצר על ידי הקואליציה לקידום דיור בהישג יד בישראל. הקואליציה מונה גופים חברתיים ואקדמיים, העוסקים בקידום זכויות האדם בתחום המשפט והתכנון, בליווי אנשי מקצוע. הקואליציה פועלת לקידום מודעות ציבורית למצוקת הדיור במדינה ולזכותו של כל אדם לדיור נאות ובהישג יד. בכוונתנו לגבש הצעת חוק לדיור בהישג יד.

השותפות בקואליציה:  

-האגודה לזכויות האזרח בישראל
-האגודה לצדק חלוקתי
-במקום – מתכננים למען זכויות תכנון
-הסדנא לתכנון חברתי באוניברסיטה העברית
-איתך מעכי
-המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי
- סיכוי – לשוויון אזרחי
-שתיל 

כמי שפועלים לקידום דיור בר השגה בישראל, אנו מוטרדים מהתהליכים שמתרחשים בשנים האחרונות בשוק הדיור. אנו עדים לנסיגה דרמטית של המדינה ממעורבות בשוק הדיור והעברה מגמתית של מרכז הכובד לשוק הפרטי. הממשלה מצמצמת במידה ניכרת את מעורבותה בתחומים כגון סבסוד משכנתאות, בניה של דיור ציבורי ושיקום שכונות, ואינה מציגה אלטרנטיבות. כמו כן הרשויות המקומיות נותרו ללא כל דרך לסייע לתושביהן בתחום הדיור. תהליך נוסף שמטריד אותנו, ושכבר ניכר בשטח, הוא הפיכתן של שכונות רבות, ואף אזורים שלמים בתוך הערים המרכזיות, למקום מגוריהם של אנשים אמידים בלבד. גם שכונות שבעבר התגוררו בהם אנשים מרקע שונה ובעלי הכנסה שונה הפכו בשנים האחרונות להומוגניות. אוכלוסיה בעלת שיעור הכנסה נמוך יחסית, כמו גם קבוצות מיעוט שונות, נדחקת לאזורי מגורים בלתי נאותים. מאחר ומקום המגורים וסביבת המגורים משפיעים בצורה ניכרת על האפשרויות וההזדמנויות של האדם, התהליך שמתרחש במדינה הוא מדאיג, שכן הוא גורם להעמקת פערים ופגיעה נוספת בשוויון ההזדמנויות וליצירת ריכוזי עוני. הקואליציה לדיור בר השגה בישראל מציעה חשיבה חדשה על בעיית הדיור בישראל ופניה אל פתרונות מקוריים, שיתנו מענה הן למחסור בדיור בהישג יד והן לצורך בשילוב בין אוכלוסיות בעלות הכנסה שונה באותה סביבת מגורים (יצירת תמהיל חברתי).

באמצעות הצוות המקצועי העומד לרשותה, בוחנת הקואליציה את האמצעים הטובים ביותר לישראל, שיגובשו להצעת חוק ולתיקוני חקיקה. פתרון זה, ביחד עם פתרונות נוספים, יכול לשנות את תמונת המציאות הקשה.


אודות הבלוג
הבלוג הוא במה ציבורית שמאפשרת להביע עמדות ורעיונות בנושא שוק הדיור והדרך להבטיח את הזכות לדיור ולקדם דיור בהישג יד בישראל. בבלוג תוכלו למצוא מאמרים של מומחי הקואליציה, חדשות וחומר רב בנושא. קוראי הבלוג מוזמנים לשלוח שאלות ודעות. קריאה נעימה.

תגובה 1:

  1. חינוך פיננסי ולא רגולציות !

    כפי שכתוב לעיל, משבר הדיור נוצר כי ספסרים שכנעו אנשים חסרי השכלה פיננסית להאמין להם ולקחת משכנתאות שלא ניתן לעמוד בהן.
    נוסיף לכך את העובדה שתמיד יהיו בעולם רמאים מוכשרים בעלי יכולת שכנוע ( גם בשוק השחור)

    ונסיק מכך שלטווח הארוך , ידע בסיסי של אזרחי המדינה בכלכלה אישית יכול היה למנוע את המשבר.

    ולכן , מחד יש לתת מענה הולםוסמלי לחסרי הדיור של היום אך חשוב מכך הוא יש לחנך את האנשים של מחר שלא יגיעו למצב של חוסר דיור, ע"י השכלה פיננסית מתקדמת כבר בשלבי בית הספר המוקדמים.

    לעולם לא נוכל לשלוט בהתנהגותם ומעשיהם של הכלל ע"י חוקים, ( ילכו לשוק השחור) אך נוכל לחנכם לעשות את הדבר הנכון ע"י מתן השכלה פיננסית מתקדמת שתגרום להם להבין שגורלם בידם.
    די לסמוך על המדינה שתשלם לנו ביטוח לאומי כשנהיה גדולים, יש ללמד את הילדים לדאוג לעתידם, העולם מלא באנשים עם פוטנציאל אדיר שלא ממשים אותו בגלל חוסר ידע...
    חינוך נכון יביא לתיקון בתחום זה באופן הדרגתי לאורך מספר עשורים, אך יש להתחילו היום.

    השבמחק