דפים

יום חמישי, 26 בפברואר 2015

ארגוני הקואליציה לדיור בר השגה על דו"ח מבקר המדינה: הממשלה מסכלת שילוב של דיור בר־השגה בתוכניות כמדיניות מובהקת

הודעה לתקשורת 26.2.2015

דו"ח המבקר מאשש את טענות ארגוני הקואליציה לדיור בר השגה כי הממשלה משתמשת ב'דיור בר־השגה' ככותרת ריקה מתוכן. לטענת הארגונים, דיור בר השגה הוא כלי מרכזי במדיניות הדיור של מדינות רבות, שמטרתו לייצר תמהיל מגוון של דירות, הכולל דיור ציבורי, דיור מוזל לבעלי הכנסה נמוכה ובינונית בהשכרה ארוכת טווח, או דיור למכירה. ההגדרה המקובלת היא שדיור בר השגה מאפשר למשפחה הזכאית להתגורר בדירה בעלות שאינה עולה על 30% מהכנסתה, שכן הוצאה גבוהה מכך באה על חשבון צרכים חיוניים אחרים.

משנת 2005 מחויבים מוסדות התכנון להתייחס לנושא בתכניות בניה אך שתי הממשלות האחרונות לא רק שלא קידמו את הנושא אלא הציבו חסמים ומגבלות שהביאו לביטול תכניות. "כשהנושא של דיור בר השגה נכלל לראשונה בחקיקה, בחוק הוד"לים, המדינה פשוט התעלמה מהחוק והיינו צריכים לפנות לבית המשפט כדי לחייב את המדינה לקיים את החוק." טוענים חברי הקואליציה.

עוד טוענים בארגונים כי "הכישלון הגדול של הנושא הוא בחוק התכנון והבניה, שעבר רפורמה מהותית והיה ברור לכל הגורמים שיש להסדיר הסמכויות בנושא דיור בר השגה, אך הממשלה פעלה כמי שנאלצת להכניס הנושא לחוק בשל הלחץ הציבורי והתוצאה הייתה שהנוסח שהתקבל הוא נוסח רע שלא נותן מענה לא בתיאוריה ולא בשטח. דיור בר השגה בו הוגדר כדיור להשכרה במחיר שוק. למשל – בדיונים על תכנית מתאר תל אביב מסרבת העירייה להשתמש בסמכות כי היא סבורה שהתמורה הציבורית מאוד חלשה ביחס לזכויות הבניה שיינתנו."

בנוסף, המבקר גם חושף את המחדל בהכנסת הנושא של דיור בר השגה למערכת השיווק. דווקא בקרקעות המדינה, היה אמור הדבר להיות פשוט ביותר, ודי לקבוע במכרזים. אך אף שהדבר קיבל מקום יותר מרכזי במכרזים בשנים האחרונות בשל הלחץ הציבורי, המכרזים נכשלו. המדינה ויתרה על הכנסות מהמכירה אך התמורה לציבור הייתה דלה, והדירות המוזלות שכן יוצרו משרתות בעיקר את שלושת העשירונים הגבוהים בלבד ולא את מי שנזקק לסיוע.

אנו מקווים כי הממשלה הבאה תפעל ברצינות לקידום הנושא, ולא תסתפק בכותרות שמאחוריהן יש מעט מאוד, אחרת בעוד שנתיים יצא דוח נוסף ששוב יצביע שבשטח לא השתנה דבר.


לפרטים נוספים,
נטלי לוין
דוברת ומרכזת פעילות ציבורית | הקואליציה לדיור בר השגה
natalie@acri.org.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה