דפים

יום שני, 4 בנובמבר 2013

דו"ח מבקר המדינה קבע: "מחסור חמור במאגר דירות הדיור הציבורי"



תגובת הקואליציה לדיור בר השגה לדו"ח מבקר המדינה, יום שלישי ה-15.10

פרסום דו"ח מבקר המדינה היום מורה על ליקויים רבים בניהול הדיור הציבורי ואזהרה ממחסור חמור במאגר הדירות. במקביל השרים הצביעו השבוע בעד התיקונים לחוק הדיור הציבורי - צעד שיוביל להפרטת אחד הכלים המהותיים שהמדינה יכולה לספק לאזרחיה בתחום הדיור.

היום התפרסם דו"ח מבקר המדינה ובו פרק שלם על סוגיית הדיור, ובראשו ביקורת נרחבת על הליקויים החמורים בתפקודם של משרד השיכון וחברות האכלוס הנוגעים לסדרי הניהול של הדיור הציבורי.

הדו"ח מצביע בין השאר כי דירות הדיור הציבורי הושכרו לשוכרים שאינם זכאים לאורך השנים באופן לא חוקי. מבקר המדינה מצא כי כ-2300 דירות דיור ציבורי בישראל אינן מושכרות לזכאים, בעוד שמספר דומה (2500) של משפחות ויחידים זכאים ממתינים בתור לדירה, לעיתים במשך שנים רבות. מחדל זה כולל  אזהרה על הזנחת הדירות, חוסר ניהול תקין והעדר פיקוח, התנהלות כושלת של הרשויות העירונות מול משרד השיכון וביזור האחראיות של משרד השיכון: : "בהתנהלותו זו הפר המשרד את חובתו לשמירת נכסים אלו ולניתובם לזכאי דיור ציבורי, כנאמן הציבור. בכך, הוא פוגע באוכלוסייה החלשה הנזקקת לסעדו ובאמון הציבור במוסדות השלטון, וכן נפגעת החובה החוקתית להבטיח את הזכות למינימום של קיום אנושי בכבוד."

כזכור, ביום ראשון השבוע אישרו השרים ברוב קולות את חוק הדיור הציבורי [זכויות רכישה] . בניגוד לחוק המקורי, שקבע כי הכספים המתקבלים ממכירת הדירות לזכאים ישמשו לבניית או רכישת דירות חדשות, גרסתו החדשה מקצה את עיקר ההכנסה ממכירת הדירות לזכאים לסיוע בשכר דירה. החלטה זו מהווה צעד הרסני ומשמעותה היא שזכאי דיור ציבורי יאבדו בתוך זמן קצר את זכאותם לדירה ובמקומה יקבלו "סיוע בשכר דירה", כלומר סיוע כספי עבור שכירת דירה מבעליה הפרטיים. יש לציין כי מקבלי הסיוע סובלים הן משחיקתו המתמדת, הן מהעלאות בלתי מבוקרות של שכר הדירה בשוק החופשי, והן מסטיגמה שגורמת לבעלי דירות לסרב להשכיר להם ומגבילה את זכותם לדיור נאות. לחילופין, מגורים בדיור ציבורי מאפשרים לזכאים להנות מיציבות במקום המגורים ובשכר הדירה ובכך מסייעים להם להתקיים בכבוד.

לעמדת הקואליציה לדיור בר השגה מכירת הדירות לזכאים הינו צעד מבורך והוא אכן מקנה שיוויון הזדמנויות, אך בתמורה יש לחדש את מאגר הדירות מהכנסות המכירה ומתקציבים נוספים בשביל להבטיח את שיקום הדיור הציבורי. ללא מאגר מתחדש של דירות נחזה אט אט בהפרטה אלימה של הכלי החשוב ביותר למדינת רווחה. גם בדו"ח מצויין כי: "לנוכח המחסור החמור בדירות ממאגר הדיור הציבורי, על הגופים המעורבים - משרד השיכון, הרשויות המקומיות ואחרים - לפעול למציאת פתרון חלופי לבעיית אוכלוסיית הזכאים וליישומו. חיוני ביותר שהמשרד יבחן מחדש את מכלול ההקצאות שנעשו בעבר בעבור שוכרים שאינם זכאים, יאתר את ההקצאות שאינן עומדות בכללים העדכניים שקבע, וישיב את הדירות למאגר הדיור הציבורי. על הגופים האמורים לעיל להביא בחשבון את חובתה החוקתית של המדינה מכוח חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו לפרוס "רשת מגן" למעוטי האמצעים בחברה; מתן דיור ציבורי לזכאים הוא מרכיב חיוני ומרכזי בקיומה של "רשת המגן" הזאת."

לדברי אדר' יעל פדן מעמותת 'במקום' וחברת הקואלציה לדיור בר השגה: "מדיניות זו שמקפיאה ומפשירה את החוק, מרוקנת את הדיור הציבורי מתכליותיו החברתיות ומונעת הזדמנות לצדק מתקן, תוך ייבוש מאגר הדיור הציבורי, דבר שיהיו לו השלכות דורסניות ארוכות טווח ויפגע באופן קשה באוכלוסיות נזקקות ובמחוסרי הדיור. יש לזכור כי בתנאי השוק הנוכחיים סיוע בשכר דירה במתכונתו הקיימת, אינו כלי ריאלי, ואינו יכול להוות תחליף לדיור ציבורי כשלמעשה הוא מהווה הפרטה של שירות ציבורי חיוני."

לקריאת כתבה של נמרוד בוסו בדה-מרקר בנושא

לפרטים נוספים,

נטלי לוין
דוברת | הקואליציה לדיור בר השגה

נייד: 050-7191119
natalie@acri.org.il


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה