דפים

יום שני, 15 באוגוסט 2011

הקואליציה יוצאת מהבלוג אל המאהלים

מייד עם תחילתו של מאבק האהלים נרתמה הקואליציה לדיור בר השגה לעזור ככל יכולתה; נציגים וחברים בקואליציה ביקרו במאהלים השונים בארץ, שמעו את המצוקות השונות והציעו פתרונות של דיור בר השגה.

הקואליציה הוציאה את מסמך " 10 נקודות מרכזיות לקידום מדיניות דיור חברתית", נייר עמדה של הקואליציה למצב הרצוי בתחום מדיניות הדיור, פתחה סדנא להכשרת מרצים מתחום התכנון האדריכלות וזכויות האדם והקימה מערך הרצאות נודד בין המאהלים השונים ברחבי הארץ.

חודש אחד עבר והנה קיימנו כבר 50 הרצאות
במאהלים הפזורים בין באר שבע לקריית שמונה: בירושלים, במבשרת ציון, במודיעין, בחיפה, בטירת הכרמל, ביקנעם, בקריית טבעון, במגדל העמק, בטבריה, בקריית שמונה, בב"ש, באשדוד, באשקלון, בדימונה, בתל אביב, ביפו, בחולון, בבת ים, בראשון לציון, בנס ציונה, ברמת גן, בפתח תקווה, בהרצלייה, בכפר סבא, בהוד השרון, בקלנסווה ובפרדס חנה.

היד עוד נטויה ואנחנו ממשיכים לעבוד במרץ על הרצאות וביקורים נוספים במאהלים שעוד לא הגענו אליהם.

מאהלים שמעוניינים בהרצאות מוזמנים ליצור עימנו קשר במייל ונחזור אליכם בשמחה.



מצ"ב רשמיה של אדריכלית שרי קרוניש מעמותת "במקום" החברה בקואליציה לדיור בר השגה:

לפני כמה ימים הוקם מאהל שכונתי במרכז המסחרי של קריית יובל. המכללה החברתית מהר מאוד התארגנה והציעה להעביר את ההרצאה שהייתה מתוכננת להיות במאהל המרכזי בגן הסוס למאהל הצעיר. וטוב שכך. כי באותו הערב הייתה מתוכננת שיחה מקבילה בגן הסוס, על ההשתלבות של הציבור הדתי-לאומי במאבק.

בינתיים, בקרית יובל המתח דווקא לא הורגש. מסתבר שכשאין כוונות להנהיג את המחאה אלא רק לתת לה ביטוי מקומי נוסף יש גם מקום ליותר פתיחות. משפחות עם ילדים. גמלאים. כל מיני אנשים. תושבים. מלאים שאלות. היה שילוב מוזר של הרצאה ושל שיחה – האווירה הייתה בלתי פורמאלית ופורמאלית כאחד. תנאי השטח דרשו דיבור פרונטאלי לתוך מיקרופון מחד וישיבה על מחצלות מאידך. וד"ל? מה זה? דיור בר השגה? איך? מושגי היסוד של המאבק עוד דורשים העמקה רבה בקרב ציבור פוקדי האוהלים, מסתבר.

לבסוף, התפתחה שיחה עם כמה מהנוכחים בעיקר על הנושא של הוזלת מחיר הקרקע ועל התנהגותה של מנהל מקרקעי ישראל כיזם לכל דבר במקום כגוף ציבורי האמון על משאב ציבורי יקר. הופתעו לשמוע שבאמריקה, לדוגמא, מוכרים קרקע בדולר אחד בודד ליזמים שמתחייבים לבנות פרויקטים משולבים של דיור בר השגה בתמהיל חברתי
.

לצפייה בהרצאה מצולמת לחצו כאן.

3 תגובות:

  1. אולי תפרסמו בבלוג מתי ואיפה ההרצאות הבאות?

    השבמחק
  2. תקציר
    מסמך זה מציע פתרון לבעיית הדיור במדינת ישראל על מנת לאפשר לנזקקים להגיע לדיור משלהם. במצב הקיים מזה עשורים אחדים, מיום ליום נעשה קשה יותר להגיע לדירה עבור זוגות צעירים, מבוגרים בודדים וזוגות חסרי פנסיה או בעלי פנסיה צנועה. ישום הצעה זו ייתן פתרון אולטימטיבי שיוריד באופן משמעותי ומהר את מחירי הדירות. כדי ליישם פתרון זה, על הממשלה לאמץ מדיניות חברתית הדואגת גם לשכבות האוכלוסייה החלשות יותר, דבר שלא עלה מעולם על סדר היום של ממשלותינו לדורותיהן ולא אדון כאן בסיבות לכך.
    תאור המצב הקיים
    במצב נורמלי, מחירי דירות נקבעים בהתאם לביקוש והיצע הנובע מהצורך בדירות למגורים. ברור שכאשר מחירי הדיור עולים בקצב שאינו תואם ריבוי טבעי (או עלייה יוצאת דופן), הסיבה לעליית מחירים בשנים האחרונות היא השקעה בנדל"ן לצורך הכנסה. כאשר שוק ההון מאבד מהאטרקטיביות שלו, פונה ההון לשוק ההשקעות בנדל"ן (ביחוד לאחר משבר שוק ההון ב 2008). קיים גם עידוד למצב זה ע"י חוקי מס הפוטרים את השוכרים ממס הכנסה עד גובה שכ"ד מסוים. מציאות זו גורמת לכך שרבים לא יכולים להגיע לעולם לדירה משלהם ונאלצים לשלם שכ"ד שעולה באופן מתמיד, ושגם מהווה אחד מגורמי ירידת צעירים מהארץ.
    עיקרי הפתרון המוצע
    1. שינוי הגישה הקיימת הרואה בדירות נכס למטרות רווח. דירות ובתים צריכים להיחשב כנכס לאומי (אפילו שנמצאים בבעלות פרטית). שינוי גישה זו היא חלק ממדיניות חברתית שמטרתה ליצור מצב בו דירות לא ישמשו מקור הכנסה אלא למגורים בלבד. ברור שאי אפשר במדינה שיש בה שוק חופשי להתערב בשיקולי הפרט והשקעותיו אך בהחלט אפשר לגרום לכך שהשקעה זו לא תהיה אטרקטיבית יותר.
    2. הטלת מס רכוש על בעלות דירות מעבר לדירת המגורים הראשונה. הטלת המס צריכה להיות בגובה כזה שיפגע בכדאיות השקעה בדירות כנכס מניב.
    3. חקיקה המאלצת קבלנים ו/או רשויות מקומיות לכלול בכל פרויקט בניה % מסוים של דירות קטנות עבור אוכלוסיות של בודדים, זוגות בראשית דרכם וכו' (דבר הקיים במקומות שונים בארה"ב).
    4. מיסוי דירות המוחזקות ע"י תושבי חוץ המתגוררים דרך קבע בחו"ל במס שיתבטל כאשר תושבי חוץ אלה יגורו דרך קבע בארץ ויהיו בעלי דירה אחת בלבד.
    5. תשלום מס הכנסה מלא על שכ"ד מהשקל הראשון וביטול הפטורים למיניהם. שכר הדירה צריך להתווסף להכנסת המשכיר ככל הכנסה אחרת לשם חישוב המס. מס זה לא יוטל על מי שמשכיר את דירתו היחידה וגר בשכ"ח במקום אחר משיקוליו האישיים.

    פירוט הפתרון המוצע (הצעות מעשיות)
    מס רכוש על דירת נוספות: מס שיהיה בגובה 1.5 – 2.0 % מערך הנכס (לפי הערכה שנתית ע"י רשויות השלטון המקומי). אדם הרושם את הנכס ע"ש יורשיו – המס יוטל עליו כל עוד יורשים אלה הם קטינים.
    לגבי אימות העובדות על הכנסה משכירות דירות, קיימות שיטות פשוטות (שלמדתי משהותי בארה"ב) כדי לאמת עובדות אלה ואם יהיה עניין בכך, אשמח לעזור במידע זה.



    התועלת שתצמח מצעדים אלו (מי ירוויח?)
    1. אוצר המדינה ירוויח סכומים נאים (שחלקם יוכלו לסייע בנושא שיכון ובינוי)
    2. מחירי הדירות ירדו פלאים כתוצאה מהצפת השוק ויהיה הרבה יותר קל לנזקקים לרכוש דירות למגורים
    3. מחירי ההשכרה ירדו כי מלאי גדול של דירות יתפנה
    4. תהיה יציבות בשוק הדיור כי הן לא יהיו יותר נתונות לשיקולי משקיעים.

    מי יפסיד ?
    כמובן, בעלי הון, קבלנים וספסרי נדל"ן למיניהם (לא ממש יפסידו אלא ירוויחו קצת פחות)

    סיכום
    שאלת השאלות היא: את מי מייצגים מקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות? במצב הנוכחי, לצערי הרב, הם מייצגים את בעלי ההון ואת העשירון העליון בלבד. סביר להניח שהם לא יחתכו את הענף שהם יושבים עליו, אך אסור לאבד תקווה. אולי בכל זאת נשארו עשרה צדיקים בסדום.

    השבמחק
  3. ההרצאות השוטפות מתפרסמות בדף הפייסבוק של הקואליציה לדיור בר השגה.

    השבמחק