דפים

יום ראשון, 5 ביוני 2011

מחקר חדש - מצוקת הדיור בישראל מחריפה

מחקר חדש של ד"ר דני בן שחר והדוקטורנט קובי ורשבסקי מהטכניון מצביע על החרפה במצוקת הדיור במדינה. החוקרים מצאו כי נכון לשנת 2010 כמעט כל משק בית שלישי במדינה אינו יכול לרכוש דירה ממוצעת מבלי להוציא מעל 30% מההכנסה על המשכנתא החודשית, בהנחה שהמימון הנדרש הוא 60% מערך הדירה. אם המימון הנדרש הוא 80% מערך הדירה - כל משק בית שני בישראל ייאלץ להוציא מעל 30% מהכנסתו על תשלומי המשכנתא החודשיים.

באזור ביקוש כמו תל אביב המצב חמור בהרבה - רק שלושת העשירונים העליונים יכולים לרכוש דירה בתל אביב מבלי להוציא מעל 30% מהכנסתם על המשכנתא, במקרה שהמימון הנדרש הוא 60% מערך הדירה. אם המימון הנדרש עולה ל-80% מערך הדירה, רק העשירון העליון יוכל לרכוש דירה מבלי להוציא מעל 30% מהכנסתו על המשכנתא החודשית.

החוקרים מסכמים כי הממצאים מצביעים על הצורך לבחון רפורמה מרחיקת לכת, שתטפל באופן שורשי הן בצד ההיצע והן בצד הביקוש של שוק הדיור ותשנה באופן משמעותי את פני היכולת של משקי הבית להשיג יחידת דיור בבעלות בישראל. הם ממליצים גם לפעול ליצירת פוטציאל למשקי בית בכל שכבות ההכנסה להשיג יחידת דיור בבעלות באזורי ביקוש שונים ובכך יפעל לבלימה של תהליכים מתמשכים של קיטוב וסגרגציה סוציו-כלכליים.

את המצגת הבאה הציג ד"ר בן שחר בכנס על התחדשות עירונית, שנערך בשבוע שעבר, והיא מובאת כאן באדיבותו.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה