דפים

יום רביעי, 29 בדצמבר 2010

מעקב חברי הכנסת - תקציב הדיור והדיל עם ש"ס

היום יצביעו בכנסת על תקציב הדיור. התקציב שהובא לועדת הכספים המשיך את מגמת הקיצוצים של השנים האחרונות. בשנת 2001, עמד תקציב הסיוע בדיור לאוכלוסיות זכאיות על 7.3 מיליארד שקלים, בשנת 2008 רק 3.3 מיליארד, ובשנת התקציב הקרובה הוא צפוי לעמוד על 2.7 מיליארד שקלים בלבד.

[במאמר מוסגר - לא כל תקציב השיכון קוצץ, הסכום המוקצה לאבטחת המתנחלים בשכונות הפלסטיניות של מז' ירושלים דווקא הוגדל ל-41 מיליון ש"ח. לשם השוואה - תקציב הסיוע הכולל של משרד השיכון לדרי רחוב הוא 4.5 מיליון ש"ח בשנה].


התקציב הגרוע הזה עורר מהומות בישיבת ועדת הכספים, ומחאה חריפה של חברי הכנסת מכל סיעות הבית. אתמול עוד פורסם כי לא רק שהתקציב יקוצץ אלא שמעל 400 מיליון שקלים שמשרד השיכון לא מימש בשנה האחרונה יועברו למשרד הביטחון. הדבר מקומם במיוחד אחרי שנטען כל הזמן שאין כסף. אם כך - מסתבר שיש כסף אבל אין רצון.

התקציב שקוצץ יכול היה לשמש לצורך הגדלת דמי הסיוע לשכר דירה של משפחות חד הוריות, לסבסוד הלוואות לדיור למשפחות עניות, להגדלת מאגר הדיור הציבורי או לשיקום שכונות – כל אלו סבלו קיצוצים בלתי נסבלים בעשור האחרון. אלא שהממשלה מתנגדת עקרונית לתת כסף לצרכים אלו תוך שינון המנטרה הקבועה: כל דבר שיתמוך בצד הביקוש יעלה מחירי דיור - גם אם מדובר בתמיכה שנועדה לצמצם פערים בין מי שיש לו למי שאין לו.

בסוף כפי שפורסם, נרקם דיל פוליטי עם ש"ס, על אפו וחמתו של האוצר, ולפיו יקודם חוק שיבטיח הלוואות ומענקים לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה תמורת הצבעתה בעד התקציב. החוק הוגש כהצעת חוק פרטית של שורה ארוכה של חברי כנסת מרוב סיעות הבית, כך שלכנות אותו חוק לטובת חרדים זה פשוט לא נכון. במקרה הזה ש"ס פועלת לטובת חוק שיטיב עם קבוצות אוכלוסיה מגוונות. תנאי הזכאות קבועים בנוהל ותיק של משרד השיכון ואלו יחולו גם על המענקים החדשים.

על פי משרד השיכון זכאים שירכשו דירה באזור עדיפות לאומית א' יקבלו מענק בשווי 140 אל"ש על פני 20 שנה באמצעות השתתפות בהחזר החודשי של המשכנתא (באזור עדיפות לאומית ב' - המענק יהיה בשווי 90 אל"ש על פני 20 שנה).

במשרד השיכון מקווים כי הדבר יתמרץ אוכלוסייה חזקה יחסית, שיש לה הון ראשוני ויכולת רכישה, ואשר מתלבטת היכן להתגורר, לבחור בפריפריה (או להישאר בפריפריה במקרה של בני המקום). הנתונים מצביעים כי ביטול מענקים דומים שניתנו בעבר בפריפריה, ובוטלו בשנת 2003, הביאה לירידה ניכרת של עשרות אחוזים במימוש הלוואות לדיור בפריפריה. הביקורת של האוצר, מאידך, תהייה בוודאי, שמענקים כאלו בסופו של דבר מובילים להעלאת מחירים, שכן הקבלנים יודעים כי הקליינט יכול לשלם יותר. לא ברור עד כמה הטענה הזו נכונה במקומות פריפריאלים שעדיין הביקוש בהם נמוך.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה